vrijdag 25 januari 2013

Een week geleden

Een week geleden stapte ik het vliegtuig op naar Zweden. Na een drukke week waarin ik 4 maal verhuisde (Hotel Stockholm ==> Bed and Breakfast Gävle ==> Laura's kot in Sätra ==> De zetel van mijn kot in Sätra) ben ik dan eindelijk op mijn eindbestemming toegekomen, mijn eigen kot! Nog geen grote luxe want tot 1 februari wacht ik tot mijn kamer vrij komt. Voorlopig slaap ik op een zetel in de woonkamer.
Mijn kotgenoot Mark (een Nederlander uit Groningen) vertrekt vannacht voor 6 dagen naar Lapland en stelde voor om zijn kamer te gebruiken in de tussentijd. Na een paar dagen slapen op een matras op de grond en in een zetel klinkt een zacht bed als muziek in de oren.

Na onze eerste schooldagen op maandag en dinsdag kregen we te horen dat we voor deze week geen lessen meer hadden. Genoeg tijd om Gävle eens te verkennen en gewend te raken aan het Erasmus-leven !

Dinsdag nodigde Mark me uit voor een pokeravond in z'n kot, inzet was 20 kronen.
Ideaal om Mark (mijn toekomstige kotgenoot) en wat andere studenten te leren kennen.
Ik kon Christophe overtuigen mee te gaan en daar zaten we dan aan tafel: 3 Spanjaarden, 2 Nederlanders en  2 Belgen.
Uiteindelijk ging ik met 20 kronen minder, maar met een goed gevoel terug naar huis.

Woensdag bezochten we het toerist office in centrum Gävle. We kregen een kortingsboekje voor studenten waarmee je een 10-tal activiteiten in Gävle gratis kan bijwonen. Zoals bijvoorbeeld een bezoek aan een ijshockey-match in het stadium.
We informeerden over de reis naar Lapland en waar je in de buurt ergens kon skiën.
S'avonds werden we uitgenodigd op Lisa haar kot om samen Kip curry met rijst te eten.
Al gauw vingen we op dat er die avond een feestje gepland was in de club recht tegenover de unief en we werden uitgenodigd op de pre-party in Sven z'n kot. (eveneens een Nederlander)
Een kot van 30m² volgepropt met een stuk of 30 studenten, druk maar gezellig!
We namen de bus om 23u15 van Sätra richting campus we toonden onze Student Union kaart en ons toegangskaart aan de ingang (want zonder geraak je hier niet binnen) en het feest kon beginnen!
Conclusie van de avond: een geslaagde maar veel te korte nacht! (om 2u sluiten de meeste clubs in Zweden)

Donderdag sliepen we uit (we hadden het nodig) en in de namiddag brachten we een bezoekje aan Ikea. De meisjes hadden spullen nodig om hun kot in te richten en je kan er voor 30 kronen (spotgoedkoop) Zweedse balletjes met krieken en puree eten. De mannen waren dus ook tevreden!
Thuisgekomen installeerden Christophe en ik de gordijnen op Laura's kot en probeerden haar internet aan de praat te krijgen (het laatste zonder succes) .

S'avonds aten we stokbrood met kaas en hesp op Mariannes kot.
Tegen 22u nam ik afscheid van Laura en verhuisde ik m'n koffers naar Mark's place. Hij bood me een zetel en wat lakens aan om op te slapen. Mark's vriendin en een vriend waren ook aanwezig en we speelden een kaartspelletje genaamd 'Skipbo' tot in de vroege uurtjes.

Planning voor vandaag:
- Laura's internet fixen.
- Uitstapje doen naar het strand
- feest deel 2 in Klub Karen
_______________________________________________________________________________

Het eerste feestje in club Karen (met Marianne)
Het eerste feestje in club Karen (zonder Marianne)

De woonkamer van mijn kot en mijn voorlopige slaapplaats op de zetel (links)


De keuken (roze kasten , I know...)



Keukentafel


Uitzicht vanop het balkon






1 opmerking:

  1. Nog minder dan 1 week te gaan voor we dit alles in levende lijve mogen aanschouwen. Nu tellen wij af:-) lang leve de skype . Liefs en groetjes. De zaffies

    BeantwoordenVerwijderen