zondag 3 februari 2013

Ice hockey games, sauna en feestjes!

Een week ging voorbij sinds mijn vorige blog-bericht.
Hier ben ik dus weer met een nieuw verhaal uit het levens zoals het is: Swedish edition.

Dinsdag hadden we (in mijn normen) een lange schooldag (van 9 tot 18u).
Na onze social talk met Bengt volgde de eerste Zweedse les. Een hyperactieve lerares hield ons gelukkig wakker na de vermoeiende sessie met Bengt. We leerden tellen tot 20, onszelf voorstellen in het Zweeds en een huiswerk tegen volgende week om onszelf in 10 zinnen te omschrijven.

Begin deze week vertrok Petr (de vorige eigenaar van m'n kamer) naar een ander appartement.
We trokken samen naar Gävlegardarna (het huishuur-bureau van zowat 90 % van alle huurappartementen in Gävle) om de sleutels in ontvangst te nemen.
Vanaf heden was ik de trotse eigenaar van de sleutels van m'n appartement en
kon ik me eindelijk installeren in mijn eigen kamer!
Een bureau, een bed, een nachtkastje en een inloopkast met 4 kapstokken en witte muren.
Ik trok dan ook deze week met Thomas naar Ikea om mijn kamer te verfraaien.

Donderdag konden we met onze studentenkaart (gratis!) een ijshockey match van Brynäs (het team van Gävle) bijwonen. Ze werden vorig jaar kampioen dus onze verwachtingen lagen hoog.
We kregen een staanplaats in de spionkop van het stadium (We stonden dus tussen alle die-hard fans) . De plaatselijke 'dirigent' moedigde ons aan met de supportersongs mee te zingen.
We ontmoetten er heel wat mede-Erasmus studenten en zongen uit volle borst mee (voor zover we het Zweedse gebrabbel verstonden) , dus de sfeer zat er helemaal in!
We hadden al snel door dat Brynäs niet opperbest bezig was (de score van 3 - 7 in het nadeel van Brynäs loog niet). Toen we te horen kregen dat sinds het vorig kampioenschap de beste spelers van Brynäs uitgekocht waren werd ons vermoeden bevestigd.
We sloten de avond af met wat afhaal-pizza's en een feestje op m'n kot.

Vrijdagavond werden Christophe en ik ontvangen bij de Oostenrijkse meisjes (Antonia en Verena) om hun nieuwe kot in te wijden. Klein detail: er stonden geen meubels en de vorige eigenaar nam alle lampen mee. Matrassen om te zitten en kaarsen als licht ==> probleem opgelost!
Onverwacht, spontaan, gezellig feestje!

Zaterdag bezochten we het huis van Lissa en Kjersti dat hier op een kwartiertje wandelen vandaan ligt.
We werden er uitgenodigd om te genieten van een echte Zweedse sauna.
Niets is heerlijker (of pijnlijker) dan van een gloedhete sauna buiten met de blote voeten in de sneeuw te stappen.
Omdat het die dag lichtmis was, en we de Belgische tradities graag in ere houden, aten we pannenkoeken. Daarna gingen we met z'n allen poolen in het 'Rack and Roll' - café in het centrum van Gävle. (blijkbaar ook een ontmoetingsplaats voor de hardcore rock liefhebbers)
Om deze gezellige dag af te sluiten keken we nog een filmpje op mijn kot.

Zondag besloten Christophe en ik ons kookkunsten weer eens boven te halen .
We nodigden wat mensen uit op m'n kot om hamburgers te eten. (en ze waren naar horen zeggen zeer geslaagd!)

Planning voor volgende week:

- Maandag Zweedse les
- Dinsdag: Social talk with the one and only Bengt!
-Woensdag : ouders en zus ontvangen en een rondleiding geven in Gävle ( dat wordt opruimen)
- Donderdag : Gaan skiën in Kungsberget!
- Vrijdag: Cultuur opsnuiven in Gävle
- Zaterdag en zondag : citytrip naar Stockholm en afscheid nemen van de familie!







1 opmerking: