zondag 13 januari 2013

Aftellen naar vertrek


5, 4, 3, 2, 1 ….. nog 5 dagen te gaan. – 13 januari 2013

5 , 4 , 3 …..
Nog maar een kleine twee weken geleden dat we aftelden naar 2013 en nu voor mij reeds opnieuw aftellen naar wat naar het schijnt wel een ingrijpende levenservaring is… op Erasmus gaan.
Over 5 dagen is het zover, vrijdag het vliegtuig op en off to Sweden!

Deze winter is reeds zo nat en donker geweest, dat ik me de afgelopen weken wel vaker afgevraagd heb waarom ik voor een noordelijke bestemming als Gävle – Zweden koos.
Ten eerste heb je er de uitgestrekte natuur, die naar het schijnt adembenemend mooi zou zijn. Ten tweede is er het onderwijssysteem dat vrij innovatief is. Ten derde en niet het minst belangrijke, hoorde ik positieve reacties van andere Erasmusstudenten over Gävle dat zo’n 200 km noordelijker ligt van Stockholm, dat ik wel gek zou geweest zijn hierop niet op in te gaan.

Reeds in oktober heb ik samen met wat andere lotgenoten een facebook pagina opgericht waarop we onze bedenkingen en vragen kwijt konden. Huisvesting bleek onze grootste zorg, tot voor twee weken geleden hadden we nog steeds geen verblijfplaats en het zag er even naar uit dat er ons een paar koude maanden onder de plaatselijke brug in Gävle tegemoet stonden. Na veel heen en weer telefoneren en mailen hebben ik en mijn mede-erasmuster Laura een studentenkamer  in de Sätra studentenwijk bij de Universiteit (die hier Hocheskole genoemd wordt) kunnen bemachtigen.
Bonus probleem: het kot is pas beschikbaar vanaf 2 februari en ons semester start reeds vanaf 21 januari.
Er zit niks anders op dan een bed and breakfast te boeken voor de eerste weken in afwachting op ons kot.

Tip voor alle toekomstige Erasmus studenten naar Gävle : neem zo snel mogelijk contact op met de Gavlegardarna om je online te registreren voor huisvesting. Het werkt met een puntensysteem waarop je meer punten krijgt naarmate je langer op de lijst staat.


TO DO: examens afleggen, koffers pakken en afscheid nemen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten