zaterdag 30 maart 2013

Einde stage, winterBBQ, skiën en examens!


Vorige week sloten we zondagavond het weekend ongewoon af.
We keken naar de hemel en zagen een magische groene gordel in de lucht schimmeren. Het noorderlicht was te zien in Gävle! We trokken onze jassen aan en gingen naar buiten om het fenomeen in open lucht te aanschouwen. We waren blijkbaar niet de enigen met dat plan, binnen de kortste keren zag je iedereen buitenlopen op weg naar een donker plekje om de komende uren door te brengen starend naar het felgroene wonder. Wij trokken naar een grote parking achter de Läkerol arena waar het helemaal donker was. Perfect! We ontmoeten er een groepje andere erasmussers en sluiten bij hen aan. Gelukkig waren ze voorzien om de hele avond buiten door te brengen en kregen we al gauw wat thee en koekjes aangeboden!
Iets na middernacht trekken we terug naar ons appartement om met een 'frisse' kop te starten aan een nieuwe stageweek.

In deze tweede week stonden ons heel wat nieuwe uitdagingen te wachten zoals bijvoorbeeld een paar lessen sport organiseren in het Engels. We kozen voor het domein werpen en vangen met als kern het spel 'tussen vier vuren'. De les verliep vlot, de leerlingen waren enthousiast en de sportleraar tevreden!
Ik gaf ook een les Engels in mijn klas. De les bestond uit een tekst over Disney: het bedrijf en de verschillende figuren. We mochten een 12-tal woorden uit de tekst halen die de leerlingen tegen het einde van de week moesten kennen. Om de woorden op een leuke manier te verwerken maakten we een memory-spel en een paar ganzenborden waarmee de leerlingen aan de slag gingen.
Op het einde van de week waren de leerlingen met glans geslaagd voor hun Engelse test, succes dus!
We gaven ook de tweede les over België. Deze keer gingen we dieper in op de steden Gent, Brugge en Antwerpen. We bespraken dat dit drie belangrijke havensteden waren en van daaruit de Belgische economie bloeide. De leerlingen leerden in de geschiedenisles over de 'Hanzeroute', een belangrijke zeevaart-handelsroute tijdens de middeleeuwen. Er was namelijk een drukbezochte route tussen Vlaanderen en Zweden. We bespraken enkele V.I.B's (Very Important Belgians) zoals Adolphe Sax (van de saxofoon) en Mercator, de Vlaamse cartograaf. We leerden de leerlingen zichzelf voorstellen in het Nederlands en ze zongen uit volle borst het liedje 'broeder Jacob' mee in hun beste Nederlands! We rondden het thema af met een interactieve quiz en gaven elk kind een paar echte Belgische pralines!
We mochten deze week ook deelnemen aan het 'fadder' uurtje. Elke maand houden de leerkrachten een klasoverschrijdende activiteit. Kinderen uit elke klas komen samen om eens een activiteit te volgen bij een andere leerkracht. Op deze manier leren de kinderen de leerlingen van andere klassen kennen en omgaan met alle leeftijden. Bovendien krijgen ze eens les van een andere leerkracht. Om eens goed te zien hoe dit in zijn werk ging bezochten we in dit uurtje alle klassen. Het thema voor deze maand was 'de wereld', de leerkrachten gaven activiteiten zoals ...
Het moeilijkste aan deze lessen is om een  uitdagende activiteit te verzinnen voor jong en oud.
In de klassen zagen we dat de kinderen hun naam leerden schrijven in Chinese tekens, we zagen hoe ze op muziek prenten bij elkaar moesten leggen en hoe ze elkaar leerden begroeten in de gekste talen.
Zoals je je kunt voorstellen vloog de week voorbij en al gauw kwam het afscheid eraan! Ik kreeg van Egil een schilderwerk waar hij deze week 5 dagen aan werkte, prachtig en ontroerend tegelijk!
Van de mentor en de klas kreeg ik een kaart met alle foto's van de leerlingen. Ik nam nog een laatste groepsfoto en beloofde zeker nog een terug te komen voor ik naar België vertrok.
Ik leerde deze stage hoe belangrijk de band tussen leerkracht en leerling is. Met een sterke band van wederzijds vertrouwen creëer je een veilig klimaat voor de leerlingen. Vanuit dat veilig klimaat durven de leerlingen je benaderen, vragen stellen en leren ze pas echt bij!
De mentor blijft ook 3 jaar bij dezelfde leerlingen dus dat schept op zich ook al een hechte band tussen zowel leerkracht, leerlingen en ouders. De leerkrachten spenderen veel tijd tussen de leerlingen. Regelmatig zie je een leerkracht meedoen met spelletjes op de speelplaats en tijdens de lunch eten de leerkrachten altijd samen met de leerlingen.
Na een drukke twee weken rustten we uit op vrijdag en kruip ik vroeg onder de lakens want morgen stond er alweer een drukke dag op de planning! Zaterdag gingen we namelijk skiën in Kungsberget. Een kleine berg, ongeveer een 60-tal kilometer van Gävle verwijderd. Met ons drieën (Christophe, Bram en ik) vertrekken we s'morgens vroeg met de bus richting het skioord. Anderhalf uur later staan we reeds op de latten. Het was stralend weer en het had de afgelopen dagen flink wat gesneeuwd, ideale omstandigheden om te skiën dus! Met 9 pistes en een uitgebreid snowpark waren we wel een dagje zoet. Bram leerde snowboarden op de blauwe pistes en Christophe en ik vertoefden het grootste deel van de dag in het snowpark om de waaghals uit te hangen. Kortom een prachtige dag en zeker voor herhaling vatbaar (indien mijn ezeltje het toelaat).

 Zondagavond vieren we de verjaardag van Michael, een Engelsman uit Londen. Hij organiseerde een winterbarbecue op de campus. We kochten wat grillworsten, broodjes, en hamburgers. Ik nam mijn boxen mee voor muziek, en het werd al gauw een feestje. Er werden liedjes gezongen zoals 'Always look on the bright side of life, 'We all life in a yellow submarine en 'Country roads'. Kortom een gezellige, sfeervolle avond!

Deze week = examenweek. Maandag bereiden we ons voor op het mondeling examen Zweeds van dinsdag. Je kon het examen voorbereiden per twee of alleen. Ik koos ervoor om mijn examen samen met Christophe af te leggen.  Het onderwerp: Een interview afleggen in het Zweeds! Het ging ongeveer zo:

Intervju med Christophe

R = Hej hej Christophe
C = Hejsan
R = Du kan kalla mig robin
C = ok, hej Robin.
R = jag är en journalist från svenska televisionen. Vi gör ett program om Erasmus-studenter och deras talanger.
C = Okej, låter intressant
R = Kan jag ställa några frågor?
C = Inga problem, bara att fråga!
R = Jag hörde att du spelar tennis, stämmer det?
C = Precis jag har spelat tennis i 16 år på en klubb i Zwevegem.
R = Du har spelat tennis i 16 år. Hur gammal är du?
C = Jag är 22 år sedan februari.
R = Du har spelat tennis sedan du var 6 år. Då ska du vara bra! Deltar du ibland i tävlingar?
C = Ja, varje sommar finns det många turneringar i Västflandern. Jag var bäst i Västflandern när jag var 16.
R = Du har säkert vunnit många bukaler. Spelar du internationellt?
C = Nej, Det är en hobby  och jag är inte så bra.
R = Hur många gånger träner du i veckan?
C = Jag tränar 4 gånger i veckan på tisdag, torsdag, fredag och söndag
R = Du har ett hektiskt liv! Har du tid för andra saker?
C = Ja, jag ger tennislektioner och jag spelar fotboll.
R = Vad vill du uppnå i din sport?
C = Jag vill vara den bästa tennisspelaren från Belgien.
R = En sportig kille så med ambitionen! Tack för den här intervjun..
C = Varsågod!

Het verliep vlot en een paar uur later kregen we te horen dat we geslaagd waren! Onze dag kon niet meer stuk! Je zou denken dat we na dit succes zouden gaan feesten op onze overwinning... MIS, donderdag kregen we schriftelijk examen Zweeds waarvoor we nog heel wat (een tiental uurtjes) moesten blokken! Het examen ging goed, nu nog afwachten op resultaten!
Deze week kregen we ook de laatste lessen van Bengt voor Swedish educational system en Cultural encounters. We praatten na over onze stage en delen onze ervaringen. Het intressante was dat de groep verdeeld werd in drie totaal verschillende scholen. Je had enerzijds de 'betere' wijkschool 'Fridhemskolan' (waar wij zaten), Dan had je nog 'Alvboda' waar een mengeling te vinden is en 'Lilla Sätra' waar vooral immigrantjes worden opgevangen met taalproblemen. Door deze verscheidenheid leerden we hoe elke school met deze situaties omging en welk klimaat er in elke school heerst. Zeer interessant vond ik het toen Bengt toegaf dat hij zijn kinderen naar 'Lilla Sätra' zou sturen, 'daar leren ze de wereld kennen'. Het opende even mijn ogen omdat je er meestal vanuit gaat dat ouders hun kinderen sturen naar een school die overeenkomt met hun stand en waar ze de meeste leerkansen krijgen. Bengt vindt dat die school zijn kinderen juist het meest voorbereid op onze hedendaagse samenleving, een multiculturele maatschappij. Op het einde van de les krijgen we een klein voorwerp mee dat we aan niemand mochten tonen 'een knoop'. We krijgen de opdracht een verhaal te verzinnen rond het voorwerp en het morgen in de klas voor te stellen.
Een ietswat ongewone opdracht maar wat een verhalen dat er uit kwamen! Zeker iets wat ik in de derde graad in een stage graag wil uitproberen. Daarna deden we enkele improvisatiespelletjes zoals 'een verhaal doorgeven in een kring'.
Na het schriftelijk examen donderdag gingen we met de hele groep in een Italiaans restaurant rarara... PIZZA eten voor het afscheid van onze dierbare vriendinnen Stephanie en Chloë! We sluiten de mooie avond af met een bezoekje aan de discotheek 'Heartbreak'.
Nu de lessen gedaan zijn komt er weer wat tijd vrij om wat tripjes te plannen!

Vooruitzichten voor de volgende weken:
- Citytrippen in Stockholm en Uppsala met mijn liefste zus Shana!
- Met de ferry naar St. Petersburg!


Tack för din tid, sköt om dig!

Robin



                                     Internship at Fridhemskolan

                                 




















                                 







                                            Skitrip to Kungsberget



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten