zaterdag 16 maart 2013

Een week in een Zweedse school


Een week van nieuwe indrukken, verrassingen en leerrijke ervaringen op de Fridhemskolan,

Even de situatie schetsen: Ik sta in een schooltje in een welgestelde achterwijk van de hogeschool in de 5de graad in een klas van 22 leerlingen.

Na een druk weekend (lees: feestweekend) prikte het toch even om de wekker zo vroeg te horen afgaan. Om 6u45 was ik al uit de veren en om 7u20 zaten Marianne, Christophe en ik op de bus richting Fridhemskolan.
Om 8u kwamen we toe in de leraarskamer en werden we er begroet door onze mentoren en Mary (de Keniaanse studente die hier ook haar stage volgt).
Om 8u20 haastten we ons naar onze klassen. Vreemd genoeg geen rijen en een gezamenlijk belsignaal. Alle kinderen blijven gewoon vrolijk doorspelen tot de leerkracht de groep via een bel/ toeter naar de klas toe roept. Binnen de kortste keren verzamelen de kinderen zich aan de vestiaire om hun jas EN schoenen uit te doen. Ja ook hier geldt de geen-schoenen-is-gezelliger regel. De kinderen gaan de klas binnen en worden vanzelf stil als Wenche, mijn mentor, (uitgesproken als 'Venke') aan het woord is. Ik stel me aan de klas voor in m'n beste Zweeds (waarop sommige kinderen zich moeten inhouden om niet te lachen vanwege de uitspraak). Ik krijg een complimentje op m'n Zweeds dus ik ben een tevreden man!
De leerkracht stelt voor vandaag te observeren om de leerlingen wat beter te leren kennen en de gang van zaken uit te vissen. Later die dag stelt Wenche voor dat ik de leerlingen eens apart neem in groepjes van 3 - 4 om een Engels spel mee te spelen. Het spel bestaat uit twee dobbelstenen en een blad met stellingen (bv. Ask the other how much brothers/sisters he/she has) waarmee we een Engelse conversatie uitlokken. Tegelijkertijd leer je zo de leerlingen beter kennen.
Ik speelde het spel met een aantal groepen en merkte al gauw dat er een groot niveauverschil is tussen de leerlingen in de klas. Er zijn kinderen die vloeiend Engels praten, er zijn er die het wel kunnen maar te onzeker zijn en dan heb je nog diegene die het helemaal niet begrijpen.
Veel variatie om aan te werken dus! Ik merk dat de leerlingen na een tijdje wel wat losser komen naarmate ze me meer vertrouwen.
Tijdens de pauzes vragen de kinderen of ik mee floorball wil spelen. Ik scoor een goal en transformeer direct tot de held van de klas! Met de meisjes speel ik voetbal op de speelplaats en met een ander groepje speel ik 'kingbal' (een balspel waarbij je de ander moet uitspelen door de bal tweemaal op zijn vak te laten stuiteren).

Tijdens de lunch gaan alle leerkrachten gewoon tussen de leerlingen zitten om samen met hen te eten. Elke dag kregen we gratis een warme maaltijd van de school. Op het menu stond rijst aangevuld met iets van vlees en groenten. Het beste eten houden ze voor vrijdag, deze keer een Zweedse versie van lasagne. Niet het beste eten maar elke dag een warme maaltijd uitsparen komt goed van pas voor de portemonnee!

Na de school kunnen de leerlingen terecht in de 'Clubb'. Het is een gigantische naschoolse opvang in de kelders van de school. De 'nablijvers' kunnen er pingpongen, darten, rusten, knutselen, computerspelletjes spelen, DJ'en  en dansen op de dansvloer. Alles wat hun kinderzieltje verlangt! Als ik een kind was had ik de keuze snel gemaakt!

Dinsdag speel ik het spelletje 'Time's up' met de kinderen van de klas. In het spelletje leren de kinderen in groep woorden beschrijven en uitbeelden in het Engels. Het is een zeer interessant spel om de woordenschat in een taal uit te breiden. De kinderen die goed Engels spraken vertaalden de spelregels aan de anderen in het Zweeds. Het spel verliep zeer vlot en de leerlingen hadden er duidelijk plezier in. Ik merkte dat het bij sommige groepen zeer goed verliep en bij andere groepen dan weer zeer traag. Als ik het spel nog een volgende keer zou spelen zou ik meer rekening houden met de beginsituatie van de leerlingen en telkens met heterogene groepen werken, dus een sterke bij een zwakkere leerling zetten. Ik speelde dit spel ook nog eens met de 6de jaars in een andere klas.
Na de Engelse les in het 6de leerjaar moesten de leerlingen een tiental Engelse woorden uit een tekst vanbuiten leren. Ik kreeg ook huiswerk mee en moest het tegenovergestelde doen, ik leerde de Zweedse vertaling. De volgende dag legde ik met de leerlingen een dictee af. Ik las de woorden af in het Zweeds en de leerlingen schreven ze op in het Engels. Daarna volgde mijn dictee, ik haalde 10/10, feest!

Woensdag gingen we met de 5de jaars naar het theater. Klein detail: de voorstelling was in het Zweeds. Geen probleem, Elis (een leerling uit de klas) was bereid de hele voorstelling voor mij te vertalen waardoor ik er echt van kon genieten! Een goede oefening voor hem en een verstaanbaar verhaal voor mij ==> WIN- WIN situatie! Dank je Elis!

Vrijdag gaven Christophe en ik les over België in beide klassen. We vertelden over de Belgische vlag, de gewesten (Vlaams, Brussels, Waals), het wapenschild, de eet- en drinkgewoontes, sporten (tennis, wielrennen en voetbal), specialiteiten, bezienswaardigheden in Gent, Brugge en Brussel. We lieten de Brabançonne horen en praatten over de 3 talen die we in België spreken. We vergeleken België ook telkens met Zweden om de verschillen waar te nemen.
Volgende week gaan we dieper in op een paar bekende Belgen zoals Adolf Sax, Gerard de Kremer (Mercator) en Hendrik Conscience. We leren de leerlingen zichzelf in het Nederlands voorstellen en  leren het liedje van broeder Jacob zingen in het Frans, Duits en Nederlands. We sluiten de klasdeuren rond 12u en de schoolweek was achter de rug!
Kortom: een bewogen, maar fantastische week achter de rug op de Fridhemskolan!

We lassen het weekend in op de skybar aan Gävle strand om Chloë's verjaardag te vieren. Prachtig uitzicht over Gävle, omringd door goed gezelschap met een coverband op de achtergrond en een frisse pint in de hand na een drukke week, die smaakt dubbel en dik!





1 opmerking:

  1. Schitterend Robin!! Geniet er van eh!

    Ps:"Clubb" is toch wel een zalige naam voor een naschoolse opvang :D

    Greetz
    David Lavito

    BeantwoordenVerwijderen