Er is de laatste week heel wat gebeurd dus dringend eens tijd voor een update!
Ik neem jullie graag mee terug in de tijd, een week geleden om precies te zijn. Daar is waar het nieuwe blogavontuur allemaal begon...
Het was een doordeweekse woensdagnamiddag, we bezochten in de namiddag van 13u - 16u het Landsmuseet in Gävle centrum. Je kan er vanalles in terug vinden over de geschiedenis van Gävle en Zweden. Enige nadeel: alle uitleg staat in het Zweeds, gelukkig hadden we Bengt als gids en werden we niet aan ons lot overgelaten. Zo vertelde hij ons het verhaal uit de Scandinavische mythologie dat verklaard waarom sommige mensen de gave van intelligentie krijgen en anderen niet, ik vertel het even kort:
'De goden verzamelden van zichzelf speeksel en bloed in een mand en maakten er een nieuwe god van. Deze god werd vermoord door jaloerse dwergen en ze bewaarden het bloed van de godheid als hun onuitputtelijke bron van intelligentie. De bergreuzen kwamen achter deze misdaad en bonden de dwergen vast aan palen in zee. Vloed naderde en het zeeniveau steeg, de dwergen zwichtten en ze verraden de locatie van het bloed. De reuzen nemen het bloed in beslag en verstoppen het diep in de bergen. De god Odin komt de locatie van het bloed te weten en veranderd in een adelaar, steelt het bloed van de bergreuzen en vliegt weg. Tijdens zijn vlucht laat de adelaar enkele bloeddruppels vallen die op de mensheid vallen...'
Na het museumbezoek had ik haast, ik had namelijk bezoek! Mijn familie (moeder, vader, zus) waren inmiddels in Gävle gearriveerd vanuit Stockholm met een huurauto. Ik nam dan ook meteen de bus tot aan hun bed and breakfast om ze te zien! Aangezien onze tijd samen beperkt was vlogen we er direct in met de eerste activiteit: een bezoek brengen aan de unief.
We wandelen eerst door het Boulongerskogen (het mooie park als shortcut naar school ).
Op school toon ik de lokalen waar ik les krijg van Bengt, de bibliotheek, de eetzaal en de feestzaal waar de studentenfeestjes in doorgaan.
Op dag 2 besluiten we Gävle te verkennen met mij als 'gids'. We brengen een bezoek aan het oude gedeelte van de stad en houden een kleine fika bij Wayne's coffeehouse. In het nieuwe gedeelte van de stad toon ik het winkelcentrum en het befaamde systeembulaget ( daar waar ze echte drank verkopen).
In de namiddag werd ik verwacht in de Zweedse les en deed ik wat elke verantwoordelijke broer zou doen, mijn zus tijdens haar vakantie meenemen naar de les! Ze spreekt nu ook een (klein) mondje Zweeds en leerde op deze manier heel wat van de andere Erasmus studenten kennen.
Sneeuw betekent voor ons skiën en op dag 3 was de verleiding te groot. Op zo'n 60 km van Gävle vandaan kan je skiën in Kungsberget, een heuvel van 450m met een 9-tal pistes. Niet waaw, maar beter dan niets!
Het had de laatste dagen onophoudelijk gesneeuwd dus de sneeuw was vers en zacht, ideaal om buiten piste tussen de bomen te skiën dus, unieke ervaring!
S'avonds was er in de 'musikhall' in Gävle centrum een concert van 'The deer tracks', een Zweeds duo dat elektronische muziek maakt en die hun nieuwe album voorstelden. Shana, ik en een heleboel Erasmussers besloten een kijkje te nemen. Kleine zaal, goedkope wijn , goede sfeer!
In het weekend maakten we een citytrip naar Stockholm.
We brachten een bezoek aan het Vasa-museum gebouwd rond het reusachtige Vasaschip dat zo'n 500 jaar geleden gezonken is en ze opnieuw konden opvissen. We volgden een rondleiding en kwamen zo de hele historie van het schip te weten. (of ten minste toch waarom het schip zonk en wie de schuldige was) We bezochten het Modern Art museum waar we een exclusieve expositie van Picasso en Duchamp bijwoonden (niet echt m'n ding maar best een indrukwekkende collectie). s'Avonds brachten we een bezoek aan het hardrockcafé en aten we rarara... een overheerlijk vettige hamburger!
Zondagavond was het alweer tijd om afscheid te nemen en ik nam de trein terug naar mijn stadje Gävle want ik werd maandagochtend alweer ergens anders verwacht....
Maandag:
Vandaag stond het bezoek aan de Älvboda school op het programma. Het doel van het bezoek was door een dag in een Zweedse school te observeren het Zweedse schoolsyteem optimaal te ervaren.
De school bestond uit kinderen van 4 tot 16 jaar, dus een vrij wijd gamma aan studenten! We waren volledig vrij welke activiteiten we bijwoonden dus gingen we volop verkennen! Achteraf schreven we een verslag van de opgedane ervaringen en het mijne zag er ongeveer zo uit:
Swedish school visit: Älvboda school
A group of
international students visiting the school is not your everyday activity, so
everybody was excited. The main goal of our visit was to experience the Swedish
school system and get in contact with the people. We acted as if we were
‘aliens’ from planet X17 and we knew nothing about this place. So after a brief
introduction from Bengt we went exploring, and exploring we did…!
Our first
stop was at the music lesson. After a small group discussion with the teacher,
the students could continue to work on their music task. They could choose
between several options such as remaking an existing song into a ‘punk’ cover. Another
option was to create their own song with a Mac-application called: ‘Garage Band’.
We asked a student to explain us how it works: It’s a child-friendly version of
a music editing program were the students could mix samples to create their own
songs. Afterwards we visited the housekeeping class. It was separated in two
classrooms.
One class for the theoretical course and the other one for the practical course. The practical classroom was separated into three kitchens. Three groups of students could work together to learn how to cook meals. The lessons are more emphasized towards collaborating with each other, in Belgium the emphasis is on individual work.
By this time lunchtime had arrived and we were invited into the schools dining room to enjoy a lovely meal. We could not help to notice that the students can leave the table, or get some more food whenever they want so we decided to ask them about the rules in the dining room. They simply replied there were none and it works out very well this way. The students were chatting quietly with each other and they all queued properly for their meals to avoid chaos. I feel like, when you give responsibility to the children, then they will act accordingly.
One class for the theoretical course and the other one for the practical course. The practical classroom was separated into three kitchens. Three groups of students could work together to learn how to cook meals. The lessons are more emphasized towards collaborating with each other, in Belgium the emphasis is on individual work.
By this time lunchtime had arrived and we were invited into the schools dining room to enjoy a lovely meal. We could not help to notice that the students can leave the table, or get some more food whenever they want so we decided to ask them about the rules in the dining room. They simply replied there were none and it works out very well this way. The students were chatting quietly with each other and they all queued properly for their meals to avoid chaos. I feel like, when you give responsibility to the children, then they will act accordingly.
In the
afternoon we visited English class, the students made an animated movie with a
program called ‘Toontastic’ on their Ipads. The class was divided in small
groups and the children had to fill in a form about the content of the little
movies, very innovative!
Finally we visited the preschool and 1st and 2nd grades. The children play outside a lot. They even sleep outside in a cabin in a sleeping bag! We asked about it and it is actually very healthy for them, it decreases chances on diseases. The 1st and 2nd grade have big classrooms, the school desks are spread all over the classroom and the desks are never directly facing the blackboard. It creates a positive atmosphere and decreases chances students get distracted.
In all classes the students could leave the classroom or they can listen to their music with headphones to improve their focus. The kids were free to walk around in the school. Everybody walks on their socks, it is a shoe-free school. It feels more comfortable this way. The children can approach every teacher whenever they want, they are always available and walking around in the school. The school is very modern, all kids can borrow an Ipad for one year from the school free of charge. They use it in almost every lesson, they send homework to their teachers using a Google-Docs account.
Finally we visited the preschool and 1st and 2nd grades. The children play outside a lot. They even sleep outside in a cabin in a sleeping bag! We asked about it and it is actually very healthy for them, it decreases chances on diseases. The 1st and 2nd grade have big classrooms, the school desks are spread all over the classroom and the desks are never directly facing the blackboard. It creates a positive atmosphere and decreases chances students get distracted.
In all classes the students could leave the classroom or they can listen to their music with headphones to improve their focus. The kids were free to walk around in the school. Everybody walks on their socks, it is a shoe-free school. It feels more comfortable this way. The children can approach every teacher whenever they want, they are always available and walking around in the school. The school is very modern, all kids can borrow an Ipad for one year from the school free of charge. They use it in almost every lesson, they send homework to their teachers using a Google-Docs account.
I would
like to thank the school-staff, Bengt
and the students at school for this wonderful and learning experience!
Vorige week besloten Christophe en ik eens sportief te zijn en een loopje te doen. Jammer genoeg liepen we al snel verloren en 2 uur en 15 km later kwamen we uiteindelijk uitgeput, maar voldaan terug in Sätra terecht.... van sporten gesproken!
In de Zweedse les leerden we onszelf voorstellen en onze familie beschrijven. Woorden als farmor, barnbarn, en föräldrar klinken ons al bekend in de oren! Ik ging ook mijn Zweedse cursus afhalen dus vanaf nu kan ik volop de Zweedse spraakkunst beoefenen!
Voorbeeldje van een huistaak Zweeds ( onszelf voorstellen):
Deze week boekte ik ook de reis naar Lapland. We vertrekken zondag 24 februari met de trein naar Kiruna. Na een flinke treinrit van zo'n 16 uur komen we maandag ochtend aan in Kiruna stad. In de namiddag gaan we rondom het gebied langlaufen. Dinsdag plannen we een tour met de 'dogsledges' . (we mogen onze eigen hondenslee besturen!) woensdag maken we een 38 km lange rit met de 'snowmobiles' en hopen we op een glimp van het noorderlicht. We nemen daarna nog eens een kijkje naar het ijshotel en stoppen even om te ijsvissen. Ik kijk er al naar uit!
We maakten deze week een bezoek aan de 'Heartbreak' discotheek. Verwachtingen lagen laag (aangezien de Zweden in de week niet zo van feestjes houden) maar na een preparty op m'n kot arriveerden we met zo'n 30 Erasmussers in de club en was het al bij al best een aangenaam feestje!
Vandaag brak er ook een historisch moment aan: Voor de eerste keer in bijna 23 jaar deed ik de was! (bleek niet zo moeilijk als ik dacht) Misschien word ik dan toch nog zelfstandig?
Met deze vraag en wat foto's rond ik graag mijn wekelijkse blog af!
Tot de volgende keer beste lezers!
Nog wat foto's ...
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.vasa.gavle.se/bilder/Kamera/kamera03t.htm
Shaantje!
BeantwoordenVerwijderen